? ??????????????Love Takes You Away? ????? ?? ???Rating: 4.6 (61 Ratings)??9316 Grabs Today. 66567 Total G
rabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ???????????????????????????????????Music Falls off the Page? ????? ?? ???Rating: 4.3 (35 Ratings)??9249 Grabs Today. 35657 Total G BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 14 Oktober 2012

PAHIT DAN MANIS LUMRAH DUNIA~



Hmm...malam ni xde pe yang special pun. Bosan dok temenung atas katil sambil mata menatap silling huhuhu...tetiba teringat balik kisah SUKA & DUKA kita dulu2. Ia berkenaan persahabatan kita dengan seseorang ni dan sewaktu dengannya. Aku pun xtahu kenapa aku boleh teringat balik kisah tu~

Perkenalan kami bermula awal tahun 2012. Masa tu bulan 1 dan kita baru jer habis kursus (kursus tu berkenaan customer service and at the end of the course if you pass they will arrange for us the interview from the company that register under them. Kitaorang hadiri interview tu dan xsangka group i  all pass and we got the job at AIA as TELEMARKETING EXECUTIVE.  After i start keje c2 kita kenal dia. Dia pun join geng kita. Nak kata kitaorang rapat giler tu xde ler. Kira rapat ngak ler. Setelah beberapa bulan dalam bulan 3 ke 4 ntah xingat ler kita ambik keputusan untuk berhenti. Selepas benti kita xsangaka rezeki kita ada. Hari ni benti esok dah attend interview dan xsangka terus dapat keje. Pastu dia suruh kita keje hari tu ngak. Lusa kita cuti masa tu hari sabtu. So kita datang balik kat AIA tetiba rindu giler suasana kat c2. Kita datang pun coz dah janji dengan kawan kita yang kita paling rapat kat AIA. Nama dia "Dewi" dia orang melayu (sabah ke sarawak ntah xingat ler.) Dia memang seorang yang sangat cantik dan sangat suka akan fashion. Sometime she so sexy hehehe...kalau orang xkenal dia mesti orang kata dia ni mengedik ler pe ler tapi bila dah kenal dia, dia ni sebenar seoarang yang baik hati, peramah, happy go lucky and naive. Suka kawan dengan dia. Cuma dia satu jer kita xberapa selesa dengan dia kerana dia ni terlampau over protect kita. Mula rasa rimas tapi lama kita rasa best plak coz ada orang yang ambik berat tentang kita.  

Kita hampir nak nangis masa hari last kita keje. Mana xnye si Dewi ngi cakap " lepas ni u dah xdekan, kita sorang jer. U xde i xnak makan ler ". Hehehe...buka per selalu waktu rehat kita makan sama2. Selalu kemana-man pun sama2. Ni dah xde kita tu yang dia malas nak turun ngi rehat. Kenangan yang best kot Dmasa tu. Kitaorang kuar shopping sama + dengan satu lagi kakak ni yang kita rapat ngak ler tapi xde ler rapat sangat macam kawan2 biasa. Ala xkisah ler biasa ke, rapat ke, super duper rapat ke semua kawan kita sayang. 

Ok ler kita tahu panjang2 sangat nanti mesti korang malas nak bacakan..kan???? Ok kita ringkaskan. Ini berkenaan kakak tu ler. Kakak tu kita kira rapat ngak tapi xde ler serapat dewi walau kita kenal kakak tu dulu baru dewi. Kakak tu pun 1 tempat keje kat AIA tu ler. Lepas benti keje n hari yang kitaorang ngi shopping betiga tu adalah hari terakhir kitaorang jumpa. Lepas tu dah xjumpa dah dan lama ngak ler xde contact or mesej. Tiba2 1 hari kakak tu mesej kita dan dia nak mintak tolong dia xde duit nak pinjam kat kita. Kita ni plak xsedar diri kita pun terumbang-ambing tapi ada hati nak tolong orang. Yela kawan dalam masalah kot mesti tolong tapi lagi 1 masalah macam mana kita bank in ni??? Pagi2 dah kuar rumah ngi keje dan balik keje pun dah kol bape. Malam sampai rumah nak dekat kol 11 malam tau. Ce korang cakap bila masa aku de time nak ngi bank-inkan duit tu kat dia? Aku boleh jadi giler tau coz dah ler kat kawasan tempat kita keje tu xde bank. kalo de pun mesin ATM kat 7E. Tempat keje kita memang jauh dari rumah kita. Kita kata kat kakak tu kita akan cuba usahakan untuk bank-in duit tu tapi sampai akhirnya kita tak dapat nak bank-in ngak. Kalo bank-in hari ahad xleh coz nak keluar kita kene mintak tolong ayah kita hantarkan. kalo kita keluar selalu mak ayah kita akan tanya kamu nak kemana, buat pe dan dengan siapa?? Kalo ler mak ayah kita tau kita nak bank-in duit kita kat kawan kalo sikit xpe ler tapi ini sampai ratus mau mampos kita dikejekan.   

Rasa besalah giler pun ada coz xdapat tolong kawan. Paling xleh lupakan coz kita takut kot kalo dia marahkan kita coz kita xtolong dia. Kita xnak dia panggil kita penipu ke pe ke tapi kita cuba ikhtiarkan sedaya upaya kita. Omo tolong bagi tahu kita SALAH KITA KE???

Di pendekkan cite setelah beberapa lama juga ler dia xmesej kita. Tetiba ler 1 hari dia mesej kita lagi dengan situasi yang sama nak mintak duit tapi kali ni pun kita xdapt tolong dia. Ah!!! rasa gelisah tol coz orang xtau keadaan kita macam mana so orang boleh buat macam2 andaian tapi kita yang laluinya. Hati ni betul xsedap coz dah kali ke-2 tapi aku masih xdapat nak bantu dia. Lama ngak lepas tu xmesej kita dan kali ni yang paling terakhir bulan lepas bulan 9. Dia mesej kita benda yang sama ngak mintak duit dia dalam kesusahan. Kita berazam kali ini kita mesti tolong dia. Aku teringat kata2 ni " Kawan bila senang, memang senang nak cari tapi bila susah semua lari" atau " Kawan gelak ramai giler tapi kawan menangis mana cari". So i xnak jadi kawan yang teruk macam tu. Kita nak jadi kawan yang ada disamping kawan kiata suka dan duka sama2 tanggung. 

I memang nak tolong tapi dia mintak ratus kot. Kita plak baru jer dapat keje. Gaji alahai lama lagi. Duit tinggal ciput tapi kita memang nak tolong ngak ler. Kita tanya nasihat dan pendapat kakak satu tempat keje  baru kita. Kalo ikut dia ada benda kita boleh tolong dan ada yang kita xleh. Bukan xleh tolong tapi orang kata tolong tu bepada-pada ler jangan samapi memudaratkan diri sendiri.

Memang terus terang kita duit memang tinggal sikit kot. Simpan belanja makan untuk hari2. Dia mintak ratus tapi kita terus terang kita xmampu kalo nak tolong dalam 30 atau 40 boleh ler. Gaji xde dapat lagi dan kalo kita ada banyak duit kita mesti tolong punye tapi ni memang sikit jer dengan nak bayar ptptn lagi, broadband dan belanja hari2 lagi. Kita terang dah kat kakak tu kita xmampu tapi dia balas kata ala akak faham boleh x 50 pun jadi ler. Aikk!! aku offer 30 or 40 tapi dia nak 50. Aku try kira bajet aku brape peh!! memang xcukup kot dan kalo kita bagi kakak tu nanti kita plak de masalah tapi xpe ler mungkin ini hari dia esok lusa kalo jadi pada kita mungkin kot ada yg tolong. Tambah2 yang sedih bila cakap dia harapkan kita kawan lain semua xleh harap coz bila senang aku tolong dorang sekarang akak susah sorang pun xtolong. Jadi kearana tu kita beranikan diri mintak mak kita duit tapi abang kit lak menyampok. Oppa kita dah macam penyiasat yang xberdaftar menyoal aku macam aku ni CRIMINAL jer. Akhirnya terbongkar rahsia aku yang duit tu nak diberikan pada kawan kita. Habis gadoh kot. Kene marah KAW~ KAW punye akhirnya kita masuk bilik dan nangis tersedu sedan sampai tetido.  

Setelah beberapa hari kita keluar dengan kawan ngi hehehe...OPCOZ LER ngi FAN MEETING JUNG IL WOO hahaha...hapi hari tu. Mana xnye lagi pun tiket tu dapat percuma kot. Hari tu minum pun kawan belanja duit xde kot. Pergi pun ayah hantar so dah xyah kuar duit. Dah ler hari tu pagi ada orang meninggal ayah kita nak ngi mandikan jenazah tersebut tapi ayah kita hantar kita dulu coz jenazah masih de di hospital. Masa  kat TS kita de beli barangan holika hari tu tapi ya duit itu adalah duit last kita. Hmm...kita fikir ala beli jer ler. Nanti belanja untuk minggu depan xde pun xpe bawak ler bekal dari rumah itu yang fikirkan huhuhu...Tetiba masa tengah tunggu untuk fan meeting yang sebenarnya lama lagi nak start awal kita datang kot 10.20 cam tu ler sampai. Tiba2 kita dapat mesej dari kakak tu dan kita pun bagi tau ler dalam mesej kita macam ni...


" Sori akak duit kita pun dah 0 ni. Dalam bank juga kat tangan. Hari ini ada orang meninggal kat kawasan rumah kita mak kita ngi rumah orang tu dan ayah buat persiapan untuk mandikan jenazah jadi kita xsempat nak mintak" 

Kita saja bagi tau yang kita sempat mintak tapi memang betul pun pasal mak ayah kita tu~ Kita cuma xnak akak tu tau kita sampai gadoh dgn keluarga kita pasal nak bantu dia tapi kita masih nak ikhtiarkan macam mana nak tolong akak tu tapi xsangka dia balas cam ni.

" Hahaha..kelaka sgt nie yg terbaru ke akak suka sgt...dari cr kamu akak percaya yg kamu seorang wnita islam yang blh dipercayai yg blh membantu tp akak silap, orang lain kalo janji insyaallah akan tunaikan tapi xpe la. lg pun bukan kali pertama akak dipermainkan oleh janji manis kamu"

Kita pun balas ler

"Apa yang akak cakap ni. Aku pun tahu kita takde duit sangat tp kita try cuba bantu akak. Akak betapa pening kepala otak kita dan resah pikir macam nak dapatkan duit bantu akak sampai kene marah dan gadoh dengan abang kita. Abang kit marah coz kita xde duit tapi nak bantu org. Sampai hati kak cakap macam tu.   

  Dia balas

"Dah tak payah nak pikir2 thnks untuk bantuan tu. akak dah xharapkan apa2 pun..."

Ok sebenarnya banyak lagi tapi karang korang bosan plak baca cite kita ni. Sedih tu sedih ler dgn mesej dia tapi kita xde ler nak ambik hati sangat dan xde perasaan marah atau dendam ke pe ke. Kita sedih dan luahkan pada kawan kita tapi dia kata xyah nak pikir sangat ler. Kalo dia betul kawan kau di xkan pentingkan diri sendiri. Bukan kau xmention kat dia yang kau xde duit tp dia mintak ngak. Kau xrasa ke dia macam gunakan kau. Orang lain xpedulikkan dia baru dia nak cari kau. Masa dia senang ada penah dia contact or mesej kau?? Masa dah susah baru nak cari kau. Setiap kali dia cite benda sama jer ada masalah  perlukan duit. Kalau xde masalah dan xde duit xde plak dia nak cari kau. Tanya kabar ke pe ke, ada ke dia tanye??? Aku terdiam xcakap per.

So Conclusionnya korang rasa aku ni besalah ke? Aku ni kawan yang jahat ke?? Aku ni xleh jadi kawan yang baik ke?? Sedihnya kita coz kita kalo boleh nak jadi kawan terbaik dan berguna untuk kawan kita tapi kenapa akhirnya jadi macam ni??? Apa2 pun kita sayang SEMUA KAWAN KITA (T.T)..


P/S : Sori kata nak ringkas tapi panjang bejeler-jeler plak jadinya...


~KKUT~    


0 comments:

Catat Ulasan